Przedstawiam Państwu scenariusz uroczystości pasowania uczniów klas pierwszych gimnazjum i/lub liceum. Święto ślubowania, przygotowane na podstawie tegoż scenariusza, okazało się nie tylko godnym wejściem pierwszaków w grono uczniowskie, ale też wspaniałą zabawą - zarówno dla widzów, jak i dla samych wykonawców.
Scenariusz zakłada sparafrazowanie znanego programu telewizyjnego "Szansa na sukces". Prowadzącym konkurs jest niejaki Wojciech Żan, członkami komisji trzej nauczyciele (tu: Wip - pan dyrektor, Muzyk - nauczyciel muzyki, German - nauczyciel języka niemieckiego), wykonawcami zaś- przedstawiciele klas pierwszych, którzy prezentują piosenkę lub fragment dramatu. Nagrodą w konkursie jest "gałązka zaufania" i możliwość przystąpienia do aktu ślubowania. Oczywiście decyzją szanownej komisji każda klasa otrzyma prawo złożenia przyrzeczenia.
Koncert organowy
Wchodzą prowadzący – dziewczyna i chłopiec.
• Miło nam powitać Państwa na dzisiejszej uroczystości „Święta Szkoły”, która jest już wpisana w naszą tradycję.
Mamy zaszczyt gościć dzisiaj pana dyrektora szkoły, wszystkich nauczycieli, rodziców, absolwentów i uczniów. Szczególnie ciepło witamy uczniów klasy VI Szkoły Podstawowej.
• Każde święto następuje po okresie wyczerpującej pracy. W naszej szkole pracowaliśmy w ostatnim roku nie tylko wyczerpująco, ale też niezwykle efektywnie.
Z uśmiechem na ustach. • Z radością ogłaszamy, że zdobyliśmy certyfikat „Szkoły z klasą”. Zostaliśmy też dodatkowo uhoronowani możliwością uroczystego odebrania certyfikatu z rąk Prezydenta Rzeczpospolitej – Aleksandra Kwaśniewskiego.
Na scenę wchodzą: akompaniator (będzie grał na fortepianie) i recytująca wiersz o charakterze radości, chęci życia, działania (np. „Każdego dnia żyj od nowa!) .
„Każdego dnia żyj od nowa!
Jesteś odmienionym człowiekiem, gdy się dziwisz, Że każdego poranka znowu jest słońce; Gdy jesteś szczęśliwy, Twoje oczy widzą, Twoje ręce czują, Twoje nogi chodzą, A twoje serce bije.
Jesteś nowym człowiekiem, gdy w pełni Zdajesz sobie sprawę z tego, że żyjesz; Gdy potrafisz sobie uświadomić. Że dziś zaczyna się pierwszy dzień Z całek reszty twojego życia.”
Po wierszu następuje dialog między prowadzącymi uroczystość.
• „Każdego dnia żyj od nowa !” Warto pamiętać o tych słowach, które dodają nam odwagi, jaką ma „ słońce od nowa wschodzące”.
• (refleksyjnie)„ Odwagi jaką ma słońce, które codziennie od nowa wschodzi nad wszelką nędzą świata” - ciekawie powiedziane ... Zapewne myślisz o naszych najmłodszych kolegach, którzy dziś oficjalnie wkroczą w szeregi naszej szkoły.
• O nich też, ale nie tylko... Przede wszystkim o naszych nauczycielach w dniu ich święta. Kieruję do nich życzenia wiary w ochoczo wschodzące słońce i w piękno każdego nadchodzącego poranka....
• ...w którym przyjdzie im spotkać się z wieloma „kwiatkami ich życia”- czyli z nami – niesfornymi uczniami.
• Do tych życzeń wytrwałości dołączam podziękowania za owe „czyste spojrzenie przypatrywania się ludziom i rzeczom”...
• Za umiejętność cieszenia się tym, co zwykłe i dostrzegania tego, co niezwykłe. Dziękujemy!
Tu kwiaty – po jednej róży dla każdego nauczyciela. Kwiaty rozdają wybrani uczniowie klas drugich. Muzyka – gra
• Słowa... kwiaty ... To chyba wciąż za mało?
• Naszym nauczycielom dedykujemy jeszcze taniec w wykonaniu naszych kolegów. Zapraszamy na scenę!
Taniec współczesny.
Po tańcu na scenę wchodzi uczennica ze szkoły podstawowej, która zapowiada występ chórku.
Śpiew chóru.
• Prosimy pana dyrektora o zabranie głosu.
Wchodzi pan dyrektor, prowadzący schodzą ze sceny.
Po przemówieniu wchodzą prowadzący.
• Dzisiejsza uroczystość związana jest ze ślubowaniem pierwszoklasistów.
Wchodzi Wojciech Żan – powinien być podobny do Wojciecha Mana.
WŻ: Już jestem, przepraszam za spóźnienie.
WŻ do prowadzącej: Niegrzecznie było zacząć beze mnie, młoda damo.
• Przepraszam, ale ja nie rozumiem...Kim pan jest?
WŻ: O, jesteś bardzo młodą damą skoro mnie nie znasz. Nazywam się Wojciech Żan i będę dziś prowadził „Szansę na sukces w dobrej szkole”.
• Miło mi, ( imię i nazwisko prowadzącej), a to mój kolega ( imię i nazwisko prowadzącego). Przepraszam, ale my właśnie prowadzimy uroczystość ślubowania pierwszoklasistów, pan chyba pomylił....
WŻ przerywa : Nic nie pomylił. Ślubowanie będzie , ale tylko wówczas , jeśli kandydaci odpowiednio się zaprezentują. Wybaczcie młodzi koledzy, ale ja naprawdę przejmuję mikrofon. Prowadzący, zaskoczeni, wycofują się.
WŻ: Witam państwa. „ Szansa na powodzenie w dobrej szkole” wyłoni dziś najlepszych, którzy będą zaszczyceni złożeniem uroczystego ślubowania. Komisją, która zdecyduje o odpowiednim wyborze będzie szkolny zespół: WMG (nazwa zespołu jest utworzona z pierwszych liter przezwisk/ wymyślonych nazw własnych nauczycieli, którzy będą parodiowani w tej scence; należy wybrać nauczycieli, którzy wyrażą zgodę na umieszczenie ich „charakterystyki” podczas występu). w składzie : 1. Wip 2. Muzyk 3. German
Wymienieni wchodzą na scenę i kłaniają się. Siadają na krzesłach stojących z boku sceny.
Pierwszy wchodzi na scenę Muzyk i siada w fotelu wygląd: roztrzepane, nieujarzmione włosy ( najlepiej peruka) , okulary, spodnie dżinsowe, bluzka z jakimiś śmiesznymi wzorkami zachowanie: idzie swobodnie, uśmiecha się i macha w stronę widowni
Drugi wchodzi na scenę Wip wygląd: ubranie eleganckie ( garnitur) zachowanie: kłania się z gracją, poprawia sobie krawat i siada obok p. Muzyka
Trzeci wchodzi German wygląd: spodnie dżinsowe, zwykła bluzka, w ręku trzyma teczkę zachowanie: wchodzi szybkim krokiem i mówi do widzów:
WŻ: Tradycyjnie już rozmawiam z zaproszonym zespołem. Dziś poproszę was najpierw o przedstawienie zasad ślubowania.
SM: Każda nowa klasa za moment zaprezentuje przed nami krótkie przedstawienie. Ten zespół, który zdobędzie nasze uznanie, otrzyma od nas „gałązkę zaufania”. Będzie to jednoznaczne z przyjęciem do uczniowskiej braci naszego gimnazjum czy też liceum.
Na schodach siedzą uczniowie pana Germana .
WMG siedzi: Muzyk przybrał charakterystyczną dla siebie pozę Wip siedzi i słucha uważnie German przegląda jakieś papiery ze swojej teczki, po czym mówi do uczniów:
„Moja klasa , proszę, wyciągamy karteczki”
Ucz.1: Przecież miało nie być dzisiaj sprawdzianu! My przyszliśmy obejrzeć uroczystość, nie jesteśmy przygotowani!
German: Mam zapisane 14.10. 20..r. Imiesłów czasu teraźniejszego i Konjuktiv II (zwei)
Ucz. 1: Nie, nie będziemy tego pisać!
Ucz. 2 i 3: Właśnie, nie będziemy!
German: Dobrze, więc stawiam wam ndst bez możliwości poprawy.
WŻ: Stop, stop. (Do publiczności) - Poczułem się jak w szkole. Dobrze, wróćmy jednak do naszego tematu. „Gałązka zaufania”.. ciekaw jestem czy pan często obdarza zaufaniem swoich uczniów?
Muzyk: Interesujące pytanie, raczej tak, ale niektórzy nie zasługują na mnie i na moją muzykę! Wygraża w stronę widowni.
WŻ: W to nie wątpię. Zapraszamy pierwszego kandydata, którym jest......... klasa 1a gimnazjum
Kolejno na scenę będą zapraszane klasy pierwsze ( ich reprezentanci), które miały przygotować zabawne scenki, prezentujące talenty uczniów. Występy klas będą przedmiotem oceny przez komisję.
Po występie do pana Germana:
WŻ: Wydaje się pan strasznie surowy. Czy pan wymaga od swoich uczniów doskonałości w każdym momencie i czy w ogóle umie pan żartować?
German: Oczywiście, że umiem. Mnie też trzymały się różne wygłupy, gdy byłem w szkole. Kiedyś np. musiałem zostać dwie godziny po lekcjach. Zasłużyłem sobie na to, bo wsypałem pani od geografii robaki do futerału po okularach. ( po pauzie) Aha i jeszcze jedno: mówi się, że strach ma wielkie oczy, ja też nie jestem taki straszny, jak mnie opisują i chcę dla swoich uczniów jak najlepiej.
Do uczniów: Widzę jednak po waszych minach, że nie do końca się z tym zgadzacie, więc dam wam jeszcze jedną szansę: możecie poprawić ten sprawdzian, ryjki!
WŻ: Na scenę zapraszamy klasę...Ib gimnazjum
( rozmowa z p. Wipem) WŻ: Panie Wipie, jest pan tu szefem, głową tej całej szkoły i trudno mi sobie wyobrazić, że pan również był kiedyś uczniem.
Wip: Ależ naturalnie, chodziłem do szkoły jak każdy z was. Do dziś noszę przy sobie zdjęcie mojej klasy z liceum.
Wip pokazuje zdjęcie swojej klasy WŻ
WŻ: Ta dystyngowana postać po lewej stronie to zapewne młody Wip....
Wip: Ten tutaj? Nie, to nie ja , ja jestem w tym miejscu.
WŻ: To pan?! (zdziwienie) Nie, to nieprawdopodobne. Z taką fryzurą był pan chyba ciągle brany do odpowiedzi.
Wip: I tak polubiłem naukę, że po dziś dzień jestem spętany szkolnymi murami.
WŻ: Dziękujemy panu za rozmowę, a teraz wystąpi klasa I c gimnazjum.
Po występie do pana Muzyka.
WŻ: Szanowny panie, a co pan powie nam o swoich latach szkolnej młodości?
Muzyk: Ja , co ja powiem? Tylko tyle: Chopin wielkim kompozytorem był!
WŻ: Zobaczmy, jak zaprezentuje się klasa Ia liceum. Zapraszamy!
Występ.
German: Panowie, może zrobimy sobie krótką przerwę.
Wip: Krótka rada pedagogiczna?
Muzyka: A może kogoś potyramy? ...
German: Nie, to wykluczone. Mam kartkówki do sprawdzenia.
WŻ: Samo życie. Czy kolejna klasa już jest gotowa? Zapraszamy IB liceum.
Po występie Ib chwila ciszy, w czasie której komisja dyskutuje na temat werdyktu.
WŻ: Komisja na pewno ustaliła werdykt. Ciekawi jesteśmy, które klasy zasłużyły więc na „gałązki zaufania”?
Wip na stojąco: Decyzja nie była dla nas trudna , byliśmy jednogłośni. I tak, pierwszą z „gałązek zaufania” otrzymuje: klasa Ia gimnazjum – reprezentanci wychodzą na scenę i otrzymują od Wipa „gałązkę zaufania”
kolejną - klasa Ib gimnazjum,
do odebrania gałązki zapraszamy też klasę Ic gimnazjum.
Zaufaniem obdarzamy też klasę Ia liceum i ...
Klasę Ib liceum. Gratulujemy!
Reprezentanci klas pozostają przez chwilę na scenie. Wszyscy razem się kłaniają. Można zrobić wspólne zdjęcie. Klasy schodzą ze sceny.
Prowadzący przejmują mikrofon:
• Panie Wojtku, program artystyczny, który pan prowadził, niezmiernie nam się podobał. Dzięki tym niezwykłym kwalifikacjom, wiemy już na pewno, że nasi młodsi koledzy są godni złożenia ślubowania ( Wojciech Żan wychodzi po ukłonie). Ślubowania , które możemy już rozpocząć.
• Proszę wszystkich o powstanie. Do szkolnej wspólnoty za chwilę wstąpią gimnazjaliści.
Wchodzą ślubujący. Ustawiają się.
• Do ślubowania!
Ślubowanie prowadzi zaproszona absolwentka.
• Po ślubowaniu.
• Prosimy pana dyrektora i wychowawców o wręczenie aktów ślubowania uczniom klas pierwszych gimnazjum.
Pan dyrektor wchodzi na scenę i wręcza uczniom akty.
• Do wstąpienia do szkolnej wspólnoty zapraszamy licealistów.
Wchodzą ślubujący. Ustawiają się.
• Do ślubowania!
Ślubowanie prowadzi zaproszona absolwentka
• Po ślubowaniu.
• Prosimy pana dyrektora i wychowawców o wręczenie aktów ślubowania uczniom klas pierwszych liceum.
Pan dyrektor wchodzi na scenę i wręcza akty.
• Przed chwilą przejęci wypowiadaliście ważne słowa. Życzę Wam, abyście każdego dnia o nich pamiętali.
• ...abyście ten czas spędzony w naszej szkole wspominali, jako najciekawszy, pełen sukcesów i zawiązanych przyjaźni.
• Dla uczczenia dzisiejszych wydarzeń wysłuchajmy gry zespołu w składzie………………………….( tu pojawiają się nazwiska członków szkolnego zespołu instrumentalnego). Zapraszamy!
Prowadzący schodzą ze sceny. Występ zespołu.
Prowadzący powracają.
• Jest pewna prawda, która mówi, że należy dobrze zacząć – aby później było tylko łatwiej. Teraz wystąpią dla Was nasza koleżanka i kolega, z dedykacją, abyście i Wy - Drodzy koledzy i koleżanki - weszli do szkoły tanecznym krokiem.
Prowadzący schodzą ze sceny. Taniec współczesny .
Prowadzący powracają.
• Dzisiejszą uroczystość rozpoczął nasz kolega swą przepiękną grą. Żegnając się z Państwem raz jeszcze zapraszamy do wysłuchania koncertu organowego.
Prowadzący kłaniają się i schodzą ze sceny.
Koncert organowy.
Autorka: Aneta Tyrka
|